הטלויזיה החברתית
הטלוויזיה החברתית היא ארגון לשינוי חברתי (מלכ"ר), הפועל כגוף תקשורת מקצועי-עצמאי לקידום סדר יום חברתי בישראל החל משנת 2006. מאחוריה הפקה של למעלה מ-2,000 כתבות ווידאו ותוכניות אולפן בעברית, רובם מתורגמים לאנגלית. נחשפים לתכנייה כ-100 אלף אישה ואיש בחודש, באמצעות הפצה מאומצת ברחבי הרשת בארץ ובחו"ל ובשידור בטלוויזיה. כגוף המשתמש בכוחו הייחודי והאפקטיבי של התיעוד הטלוויזיוני, כוח המשפיע על נטיות ליבם של אנשים היכן שטיעונים שכלתניים נכשלו, מהווה הטלוויזיה החברתית כלי ייחודי וחשוב בנוף ארגוני זכויות האדם וארגוני השינוי החברתי בישראל.
החזון שלנו
חברה שבה יותר אנשים צורכים תקשורת עצמאית ורואים בה מקור אמין, משלים ונחוץ לצורך צבירת ידע ביקורתי וקבלת החלטות מושכלות. חברה שבה התקשורת מתפקדת ככלב השמירה של הדמוקרטיה, מניעה לפעולה, למעורבות ולאקטיביזם, זאת בניגוד לתקשורת התאגידית, העכשווית, שמטרתה לשעשע, לצבור רייטינג, כדי ליצור רווח מפרסומות ותוכן שיווקי. חברה שבה התקשורת לוקחת תפקיד בתיקון ושינוי פני החברה, מעניקה במה לקולות ולקבוצות שקולם אינו נשמע ומהווה סמן לקידום ערכים של שוויון, צדק חברתי וסולידריות.
אג'נדה
הטלוויזיה החברתית שייכת לקהילת ארגוני זכויות האדם וארגוני השינוי החברתי בישראל, מזוהה עמם ופועלת עימם לקידום מטרות משותפות. היא שמה במרכז את קהילת האנשים החיים בישראל, וסביבתם על פני לאומנות, אינטרסים של בעלי הון ועסקנים פוליטיים. מטבע הדברים, הטלוויזיה החברתית אינה מונעת משיקולים מסחריים ואין בה פרסומות ותוכן שיווקי, על כן רייטינג אינו דבר שמכוון את עשייתה. הטלוויזיה החברתית מבקרת את הסדר החברתי הקיים בישראל, סדר יום מיליטריסטי ושוביניסטי שמיצר פתרונות כוחניים בכל תחום ורואה את המציאות בחלוקה של "הם ואנחנו", סדר יום שנקבע ע"י אליטה הנשלטת ע"י מספר משפחות בעלות הון.
יעוד
להיות גוף תקשורת משמעותי ומוביל, שמקדם תוכן ושיח רדיקלי (גישה שדוגלת בשינוי המצב מהשורש, תוך ערעור מוסכמות), ומפיץ את תכניו, כדי להגיע לקהל רב בישראל במטרה לסדוק את הקשר ההגמוני של הון-שלטון-עיתונות, להעלות מודעות, לשנות תפיסות, ולעודד מעורבות ואקטיביזם. להוות במה ושופר לקולות שנדחקים לשולים ע"י התקשורת המרכזית ולעמדות ולדעות הרדיקליות התומכות באג'נדה שהיא מקדמת.
אסטרטגיה
הטלוויזיה החברתית פועלת בשלושה ערוצי פעולה:
1. יצירת תכני ווידאו: סיקור אירועים, כתבות תחקיר, מגזינים ותוכניות אולפן במיוחד כאלו שלא מקבלים במה בתקשורת המרכזית או שהסיקור שם, אינו מעצים או מקדם את המאבק החברתי.
2. הפצת תוכן: הפעלת אתר אינטרנט שמהווה בית לכל הפקותיה ובנוסף במה ליוצרים, אקטיביסטים וארגונים שיוצרים תכנים בעלי אג'נדה דומה. הפצה אינטנסיבית ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות (יוטיוב, פייסבוק, טוויטר וכו'). שידור בטלוויזיה בערוץ 98 וערוץ 30. הפצה למורים ולמרצים, אנשי תקשורת, ומקבלי החלטות. תרגום התכנים לאנגלית לקהל יעד בינלאומי.
3. הכשרות: הכשרת פעילים/ות חברתיים בכלים של התקשורת העצמאית, כדי שיהוו חלק מהצוות הפעיל בהתנדבות בארגון, היוצר כתבות ותכנים רלוונטיים. ההכשרות נעשות ביוזמת הטלוויזיה החברתית או כמענה לדרישה של מוסדות אקדמיה וארגונים חברתיים.
לצורך מימון פעילותה, להעסקת צוות מקצועי ולתפעול שוטף, מגייסת הטלוויזיה החברתית משאבים מקרנות בעלות אג'נדה דומה לשלה, מגייסת תרומות מפרטיים ומייצרת הכנסה עצמית ממתן שירותי ווידאו לארגונים חברתיים. כמו כן היא נשענת גם על מתנדבים, מתמחים, מלגאים ובני/ות שירות לאומי-אזרחי. למידע בנוגע לשקיפות פיננסית >>
קהל יעד
1. קהל הפעילים/ות (אקטיביסטיים) – ארגונים לשינוי חברתי קטנים ובינוניים, יוזמות חדשות ומאבקים בהתהוות – במטרה להעצים את פעילותם, שבדרך כלל אינה מסוקרת בתקשורת המרכזית, או שאינה מסוקרת באופן שמקדם את האג'נדה והמאבק החברתי. לא פעם הסיקור בטלוויזיה החברתית מהווה קרש קפיצה לסיקור בתקשורת המרכזית.
2. קהל צרכני תקשורת ביקורתיים – כאלו שמעידים כי כבר זנחו את התקשורת המרכזית והם מתעדכנים בכלים אלטרנטיביים וברשתות החברתיות.
3. קהל בעל תפיסת עולם של "מרכז שמאלה" – הרוצה להתעדכן ולהעמיק בסוגיות חברתיות שונות, ושער לקשר בין סוגיות חברה, מדינה, סביבה ותרבות, שמעוניין להיחשף למציאות נוספת, שלא באה לידי ביטוי בתקשורת המרכזית, שרוצה כלים וידע כדי להיות מעורב ולעתים גם חולק על עמדתנו.